Planer som ikke gikk slik eg ville !

Hei alle sammen.

Eg hadde tenkt å skrive innlegg i går om en morsom dag i stallen med trening av hest ved bruk av travbommer og kanskje et lite krysshinder på 1 langside men det skjedde aldri. For etter eg hadde møkket boksen og hentet Mari for å spylle både bein og kopper så gikk ting nedover og til helvete for min del ! Eg rakk heller ikke å spylle koppene eller bein ferdig før eg fikk spørsmål om eg kunne bli med og ta av dekken på hestene når dem kom inn noe som er helt i orden. Men før eg bidro med å ta av dekken så gjorde eg Mari ferdig først, så hjelpe til med dekken før eg fikk spylt koppene helt ferdig og hengt dem til tørk.
For meg er det mye bedre og bli spørt om eg vil hjelpe til enn at det blir tatt som en selvfølge.

Det er noe eg aldri har vært borti selv på andre dugnadstaller før hvor det er en selvfølge/forventes at eg gjør det. Men i stedet for å ha en dag med moro og kos for min del så enten det mer opp med at eg vært stilt til veggs av en person i stallen til syvende og sist. Startet rolig og greit hvor eg fikk et spørsmål om hvorfor eg bare gikk etter eg var ferdig rett før innslipp den 1 Onsdagen. Og eg svarer sefølgelig på en rolig måte at vi var ferdige for dagen men etter mitt svar så gikk ting exstremt fort nedover og på dette tidspunkten så var eg alene i stallen fordi eg skulle opp litt før for å fikse småting på forhånd. Kjæresten kom jo i etterkant og personen som eg lot snakke å si det den følte på å bare få ut frustrasjonen som personen hadde ovenfor meg/oss fordi vi bidrar alt for lite når vi står på dugnadstall i den personen mening. Dette er noe eg hadde tenkt å i si i fra om til kjæresten at hadde skjedd men personen som stilte meg til veggs sa kort at det hadde vært dårlig stemning mellom meg og den personen til kjæresten ganske så kjøpt etter han kom, så på 1 måte så er det fint at personen sa det selv så forklarte eg det bedre til kjæresten senere. Men vi forer lunsj fra Mandag til Fredag, etterfylle vann til alle hester på sommeren spesielt, måker ved portene til hver hest ute på vinteren slik at dem som driver med innslipp har fri bane når dem skal hente hesten sin. Kjæresten spesielt koster enn del over gulvet i stallen mens eg møkker boks osv.

 

Og denne episoden i stallen er jo noe som kunne vært unngått vis personen hadde tatt meg til side i stedet for gått i 6mnd å irritert seg over meg som person og hesteeier og la det bare bygge seg på til det eksplodere. Hvorfor i helvete må det ende opp med at eg blir stilt i dritten!! Og innenfor hestemiljøet, ja hestemiljøet er veldig flinke på å tråkke folk ned i steder for å løfte hverandre opp. Det er ikke det at eg trenger ros for hver minste lille ting eg gjør hver dag men og si at vi gjør ingenting nesten på en slem måte synes eg blir dumt. Ihvertfall når det blir å si at lunsj foring tar 8min, utslipp kan ta over 1t og innslipp tar fort 30-1t og få gjennomført alene i henhold til på og av med dekken. Og det at eg ikke driver med innslipp og utslipp er fordi eg hadde en skrekkopplevelse i 2018 med en unghest inn i bilde og siden den dagen så har eg ikke håndtert unghester eller lignende og for at eg skal kunne bidra så vært det en avtale mellom meg, kjæresten og stallsjefen om at vi er ansvarlig for lunsjforing. Også er det jo å at når eg får slengt i tryne at 2 små jenter kan leie unghesten på stallen så burde eg også klare det, men psyken på barn er mye sterke å ikke i nærheten så skjør som min er i voksen alder. Og det er som eg sa at eg skulle ønske noe så inn i helvete at eg kunne bidra med både utslipp og innslipp men det er ikke mulig, eg klarer ikke å ha det på samvittigheten vis eg fryser når eg leier en unghest som gjør at unghesten river leietauet ut av henda mine, som igjen gjør at den unghesten fort kan springe ut i trafikkerte veier fordi den kanskje skvetter av noe som kan skje alle hester men så gjør at eg ikke kan kontrollere min frykt. Eg selv hadde blitt ufattelig lei meg vis eg skulle hatt den skyldfølelsen skulle noe skje, for eg vett at ingen hester unge eller eldre angriper folk uten mål og mening, det er ingen hester unge eller eldre som er født slemme.

Og det at både utslipp og innslipp tar lengre tid er jo en logisk forklaring på da hester som bruker dekken skal ha det på seg og tas av ved innslipp igjen. Men når vi forer lunsj så er det ikke slik at vi bare gir hestene høyet sitt men også vann til vår egen men evt til dem andre hestene som også trenger det, å da går det mer enn 8min for oss å fore lunsj.
Det at mine planer går i vasken fordi min metode på å håndtere slike situasjoner som i går er og la folk si meningen og følelsene sine hvor eg etterpå eller i samtalen prøver å både svare å forklare på en sakelig måte, og det som skjer etter dem 2 punktene for min del er at eg prøver og holde meg samlet men ender som oftes med og måtte gå unna fordi eg reagere med at psyken min knekke i 2 og kan stå mot et gjerde eller sitte på en stein og plutselig så renner det tårer uten at eg fysisk hylgriner.
Eg prøver å si unnskyld og eg prøver å forklare men det hjelper lite vis folk skal gå rundt og irritere seg over noe som i bunn å grunn er en liten fillesak som igjen hadde vært mulig og snakke om vis eg bare blitt tatt til siden, og hadde det vært stallsjefen som hadde kjeftet på meg så er det noe annet men når det ikke er stalldjefen som kjefter på meg så står eg litt fast fordi eg er heller ikke den personen som ringer til stallsjefen for å si i fra om ting som plager meg eg.

I stede for å si i fra så går med det alene, og det er fordi eg føler selv at uansett hvor mye eg sier i fra så vil ikke det hjelpe meg i det lange løpet. Så da holder eg heller kjeft selv om det ikke er bra heller for min del i lange løp. Og eg beskytter meg selv på den måten også med å bare la folk si sitt, eg prøver å si mitt men holder stort sett kjeft for å så til syvende og sist trekke meg unna, men det værste er også at eg stenger alt å alle ute, blir ikke med på noe sosialt eller noe som helst fordi det blir utrygt. Og eg havner i en drittsirkel psykisk fordi vis eg må flytte hesten min så per nå så er det ikke noen plasser eg kan flytte hesten min, denne stallen er sånn eg ser det nå siste sjansen eg har på å finne stallplass som fungere bra i forhold til både avstand osv for at eg skal kunne bruke den tiden eg ønsker i stallen med hesten min når eg føler for det og ikke etter et tidsskjema.

Kunne eg ønsket meg et bedre og sniller hestemiljø mot hverandre så hadde det vært ønske mitt.

Og stallsjefen er helt fantasktisk etter min mening, da basert på at stallsjefen prøver og forstå både meg/oss og den andre personen. Og eg forventer ikke at eg skal få full støtte og at alle står meg i ryggen, det blir feil men at stallsjefen prøver å forstå setter eg pris på også. Men dagen min i går endte ganske dritt utover kvelden og spesielt natten.

Dette var ikke slik eg ville at gårsdagen skulle ende men hva faen skal eg gjøre liksom.

 

Vi snakkes neste gang, forhåpentligvis med en litt gladere blogg enn denne.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg